به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

كتاب آزادی سیاسی از منظر قرآن كریم منتشر گردید

كتاب آزادی سیاسی از منظر قرآن كریم منتشر گردید

بلک بلاگ: کتاب آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم اثر حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر گردید.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، کتاب آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم در جستجوی آنست تا به چیستی نظریه‌ی آزادی سیاسی از دیدگاه قرآن کریم بپردازد و با بررسی مفهوم آزادی و کاوش معنایی عناصر سازنده‌ی آن، اهداف، مبانی، ضوابط، عناصر سازنده، موانع و راهبردهای آنرا بررسی کند.
هدف از تحقیق حاضر عبارت است از تبیین، فهم و تحلیل نظریه‌ی آزادی سیاسی از منظر قرآن، تمایزبخشی نظریه‌ی آزادی قرآن از نظریه های رقیب خصوصاً لیبرالیسم، بسترسازی و طرح بن مایه های نظری برای رسیدن به طرح الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت، استخراج معیارهای عام و اصول راهبردی آزادی سیاسی با نگرش و روش بومی و اتکا بر قرآن کریم و پاسخ گویی به پرسش های مهم و کاربردی این حوزه.
این کتاب برمبنای رویکرد تفسیر موضوعی و روش تفسیر اجتهادی سامان یافته است. باتوجه به نگاه هنجاری قرآن کریم و مبانی هستی شناختی و انسان شناختی آن، آزادی سیاسی ارزشی بنیادین است که با وجود آن، شهروندان می توانند با در نظر داشتن معیارها و موازین شرعی، بدون تحمیل و فشار ظالمانه‌ی قدرت حاکم، آزادانه، رفتار سیاسی-اجتماعی انجام دهند و به حقوق سیاسی خود دست یابند.
در منطق و اندیشه‌ی قرآنی، آزادی سیاسی، دربردارنده‌ی اموری بسیار همچون حق نقد در قالب قانون و شرع، حق انتخاب و گزینش سیاسی، حق انتخاب شدن، حق مشارکت و تعیین سرنوشت و حق بیان واقعیت های سیاسی و دیدگاه های خودرا دارند، آنان از حق نظارت بر پروسه اعمال قدرت سیاسی و حق تشکیل اجتماعات و جلسه های سیاسی برخوردار می باشند و کسی حق محدودسازی آنرا ندارد. در نظام سیاسی اسلامی، آزادی، در سمت و سوی کمال و سعادت انسان به کار گرفته می شود.
با توجه به این رویکرد بنیادین قرآن محور، نوآوری های این تحقیق که توسط حجت الاسلام سیدباقری صورت گرفته است را می توان در چند بند خلاصه کرد:
- ارائه تبیینی شفاف از آزادی سیاسی بعنوان یکی از آموزه های کلیدی و تأثیرگذار در اندیشه‌ی سیاسی اسلام، باتوجه به منطق، ادبیات، آیات و آموزه های قرآن کریم،
- تلاش و بسترسازی برای دستیابی به نظریه‌ی آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم،
- ارائه‌ی مبانی بینشی، مولفه ها، گستره و قلمرو، عوامل، موانع، اهداف و راهبردهای آزادی سیاسی در یک منظومه،
- تبیین مفهوم جدیدی از سامانه‌ی آزادی سیاسی در نظام سیاسی اسلام و تبیین خاصیت ها، جایگاه و روش آن،
- تبیین چیستی آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم و برجسته سازی مرزهای آن در تمایز با مکاتب رقیب و نقد آنها،
- بررسی و کاوش نقش تأثیرگذار مبانی اندیشه‌ی سیاسی اسلام در اهداف و اصول راهبردی آزادی سیاسی،
- تحلیل و کنکاش آزادی سیاسی با روش بومی تفسیر اجتهادی.
کتاب آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم اثر حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری در قطع رقعی، ۴۴۰ صفحه و قیمت ۷۵، ۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انتشار یافته است.



منبع:

1399/10/22
17:22:38
0.0 / 5
885
تگهای خبر: كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵