این هفته در مركز فرهنگی شهر كتاب؛

دو كتاب حوزه شرق شناسی نقد و بررسی می شود

دو كتاب حوزه شرق شناسی نقد و بررسی می شود

نشست نقد و بررسی دو کتاب شرق شناسی نوشته الکساندر لئون مک فی و کتاب دانش خطرناک، شرق شناسی و مصائب آن نوشته رابرت اروین روز سه شنبه ۲۵ آذر در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می گردد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، نشست هفتگی شهر کتاب با محوریت نقد و بررسی دو کتاب «شرق شناسی» نوشته الکساندر لئون مک فی و «دانش خطرناک، شرق شناسی و مصائب آن» نوشته رابرت اروین روز سه شنبه ۲۵ آذر در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می گردد.
این کتاب ها، دو گام مهم در شناخت شرق شناسی هستند که کتاب اروین با ترجمه محمد دهقانی اخیرا توسط نشر ماهی انتشار یافته است. «شرق شناسی» نوشته الکساندرلئون مک فی هم، با ترجمه مسعودفرهمندفر کتابی دوران ساز است که نگاه ذات انگارانه به شرق را تغییر داده و توان پاسخگویی به قدرت را داد. شرق شناسی به مثابه یکی از ابزارهای امپریالیسم غرب، همواره با نوعی غرض ورزی همراه بوده است. این کتاب به بهترین نحو شرح جامعی از تمامی نقدهای مکتوب بر شرق شناسی را به دست می دهد. ظهور شرق شناسی با بررسی پیدایش مطالعات غرب در انگلیس، پیدایش مطالعات شرق در آلمان و فرانسه، برداشت های غربی از شرق، روشنگری شرقی از محورهای اصلی موردبحث در این کتاب هستند.
رابرت اروین در دانش خطرناک همه جریان ها و مکاتب شرق شناسی را با نگاهی انتقادی بررسی نموده و بخش ها و صفحات مجزایی را هم به چهره های شاخصی نظیر ادوارد براون و ماسینیون و نیکلسون مختص کرده است و از این حیث می توان این کتاب را تاریخ تحلیلی جامعی از شرق شناسی تا آستانه قرن بیست و یکم دانست اما در واقع دانش خطرناک پاسخی عالمانه و منصفانه به تندروی ها و اشتباهات ادوارد سعید در شرق شناسی است تا جایی که خود اروین می گوید که اگر کتاب تلاش در کار نبود این کتاب هم نوشته نمی شد.
نشست هفتگی شهر کتاب با محوریت نقد و بررسی این دو کتاب، با حضور احمد کریمی حکاک، محمد دهقانی، عظیم طهماسبی و مسعود فرهمندفر همراه می باشد.
این برنامه روز سه شنبه ۲۵ آذر از ساعت ۱۱ در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار و به صورت زنده از حساب کاربری اینستاگرام این مرکز به نشانی Instagram/bookcitycc پخش می شود.


منبع:

1399/09/22
12:39:17
5.0 / 5
1028
تگهای خبر: اینستاگرام , برنامه , فرهنگی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱