مهر خبر داد؛

تجاوز به عرصه بنای تاریخی

تجاوز به عرصه بنای تاریخی

بلك بلاگ: تجاوز به عرصه و تخلف در سطح اشغال بنای مجاور خانه تاریخی آقاجان نسب انجام شده و پیگیری برای حل آن توسط اداره میراث فرهنگی مازندران انجام می شود.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، تخریب بناهای تاریخی و ساختن بناهای جدید در استان مازندران کم اتفاق نمی افتد شاید بسیاری از مردم جاذبه این استان را تنها طبیعت بدانند و کمتر کسی از بناهای تاریخی آنکه بیشتر متعلق به زمان قاجار است اطلاع داشته باشد در بین طبیعت مازندران خانه هایی هستند که به دست سرمایه گذاران مرمت و احیا شده اند بااینکه تعدادشان زیاد نیست اما می تواند امیدبخش باشد به جهت اینکه بتوان همان تعداد کم بناهای تاریخی به جا مانده را نیز حفظ کرد.
یکی از این بناها خانه آقاجان نسب بابل است که مرمت شده و به بهره برداری برای پذیرایی از گردشگران رسیده است. اما کنار این بنای تاریخی ساختمانی نیز در حال راه اندازی است که سبب شده تا حریم و عرصه خانه آقاجان نسب را خدشه دار کند اتفاقی که موجب می شود از زیبایی های این خانه تاریخی نیز کاسته شود و چه بسا خطراتی برای آن نیز داشته باشد همچنان که قسمتی از دیوار این بنا نیز به دنبال این ساخت و ساز تخریب شده است.

ابوالفضل نیکو بیان جانشین معاونت میراث فرهنگی استان مازندران نسبت به این مساله هشدار داد و به خبرنگار مهر اظهار داشت: مالک می تواند تا هشت و نیم متر ارتفاع بسازد یعنی تقریباً یک پارکینگ و دو طبقه. از این نظر مشکلی ندارد اما او درخواست ارتفاع بیشتری را کرده است درحالی که نمی تواند از آن حد بالاتر برود. ما به او تاکید کردیم که باید طبق حریم مصوب باشد. هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده است اما در سطح اشغال و تعرض و تجاوز به عرصه اثر مشکلاتی وجود دارد چون قسمتی از دیوار تاریخی بنا لطمه دیده است. البته این بنا در زمانی ساخته شده که این اثر متروکه بود و حالا چون خانه به مجموعه تفریحی تبدیل گشته است مالک این بنای تاریخی پیگیر ساخت و ساز اطرافش شد.

وی اظهار داشت: تخلف در حوزه سطح اشغال و تجاوز به عرصه بنای تاریخی بوده است. سطح اشغال به این معنا است که طبق ضوابط شهرداری مالک می تواند در ۶۰ درصد مساحت زمین ساخت و ساز کند آن هم با فاصله قانونی و حریمی که با ساختمانهای مجاور دارد اما الان مالک در صد در صد زمین ساخت و ساز کرده است. با شهرداری بابل مکاتبه کرده ایم که جلوی ساخت و ساز ملک خانه همجوار آقاجان نسب را بگیرد. درصورتی که تخلف ادامه داشته باشد به مراجع قضائی اطلاع خواهیم داد تا پنجره های رو به عرصه را بپوشاند و ارتفاع آن بیشتر از حریم مصوب نباشد.


منبع:

1399/06/14
08:48:27
5.0 / 5
1497
تگهای خبر: فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱