مجید مجیدی:

حق مطلب درباره محرم ادا نشده است

حق مطلب درباره محرم ادا نشده است

به گزارش بلك بلاگ مجید مجیدی با تاكید براینكه فیلم مثل كتاب نیست كه وقتی ساخته شد آنرا بتوان تغییر داد، اظهار داشت: باآنكه آرزو دارم فیلمی درباره امام رضا (ع) و امام حسین (ع) بسازم ولی پرداختن به چنین شخصیت هایی دشوار می باشد و حساسیت ها كا را برای فیلمساز دشوار می كند.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، مجید مجیدی - کارگردان فیلم «محمد رسول الله (ص)» - با اشاره به اینکه ساخت فیلم درباره امام حسین (ع) جزو آروزهایش بوده است، اظهار داشت: همیشه دغدغه داشتم که فیلمی درباره امام رضا (ع) بسازم و مستندی هم سال های دور کار کرده بودم و درواقع دلم می خواست فیلمی درباره ساحت امام رضا (ع) و هم امام حسین (ع) داشته باشم، اما پرداختن به این مقولات کار سختی است چون احتیاط های زیادی برای آن وجود دارد. جا دارد در اینباره به فیلم آقای درویش درباره امام حسین (ع) - رستاخیز- اشاره کنم که شاهد بودم چه رنجی کشیدند و بطور قطع برکات این کار نصیب ایشان خواهد شد با این وجود همان اتفاق ها نشان داده است که حساسیت ها کار را برای فیلمساز در این عرصه سخت می کند.
او با اشاره به آنچه برای فیلم "رستاخیز" پیش آمد، اضافه کرد: فیلم، کتاب نیست که تغییر کند. وقتی فیلمی ایجاد می شود آنرا به سادگی نمی توان تغییر داد. من هم آرزو داشتم که فیلم بسازم ولی باید بسترهایش آماده باشد. درباره فیلم پیامبر هم همراهی خوبی صورت گرفت ولی خیلی سخت بود و باید همه پای کار باشند تا به نتیجه برسیم. با این وجود امیدوارم این اتفاق بیفتد تا بتوانم آنچه را می خواهم بسازم.
او که بامداد چهارشنبه، پنجم شهریور ماه در نشست خبری سوگواره فیلم کوتاه «سوگ در خانه» صحبت می کرد، درباره این رویداد که به همت موسسه خیریه راه ایمان برگزار می شود، درباره لزوم برگزاری این رویداد توضیح داد: در شرایط کرونایی بیشتر از هر چیز احساس می شد که عزاداری های ایام محرم که هر سال با شور و شعف بود به صورت طبیعی نمی گردد مثل سال های قبل در تکایا برگزار گردد. از طرفی همیشه فکر می کردم این روزهای محرم آنقدر ظرفیت های گسترده نمایشی و فرهنگی دارد که افسوس می خوردم چرا به این همه ظرفیت ایام محرم در حوزه های مختلف هنر پرداخت نکردیم، البته در تجسمی و نمایشی کارهایی شده مثل آنچه آقای فرشچیان انجام دادند ولی واقعا حق مطلب به اعتقاد من ادا نشده است، چون ماه محرم مرز نمی شناسد و از ادیان هم عبور می کند.
مجیدی که مدیر این رویداد است، اضافه کرد: ما فکر کردیم که ایام کرونایی فرصت خوبی است تا به وجوهی که اشاره کردم بپردازیم و آنرا به لحظات و تصویرهای ماندگار تبدیل نماییم چون کرونا بالاخره خواهد رفت وخوب است که از این روزها چیزی ثبت گردد. از آنجائیکه ستاد کرونا تاکیداتی برای عزاداری در این روزها داشت و مراجع هم سفارش کردند این امر فراموش نشود و عزاداری ها در خانه باشد فکر کردیم این شرایط فرصتی برای بروز خلاقیت هاست. ازاین رو از همه فیلمسازان بویژه جوان ها دعوت می کنم که حضور جدی داشته باشند و در یک محدوده کوچک خلاقیت خویش را نشان دهند.
وی تصریح کرد: اینکه گفتیم هر کسی از خانه اش فیلم بگیرد به این مفهوم نیست که هر کسی دوربین دست بگیرد و از اعضا خانواده اش هنگام عزاداری فیلمبرداری کند، برای ما دیدگاه و داشتن خلاقیت مهم می باشد. سطح توقع ما بالاست و اگر گفتیم با امکانات ساده باشد به این مفهوم نیست که خیلی ساده و ژورنالیستی و تلویزیونی باشد چون که داشتن ایده بسیار مهم می باشد.
مجیدی در ادامه درباره اینکه آیا از فیلمسازان برجسته هم جهت شرکت در این رویداد دعوت کرده است، از نرگس آبیار و سید رضا میرکریمی بعنوان عضو هیات داوران این رویداد نام برد و افزود: رایزنی هایی را با انجمن سینمای جوانان انجام دادیم که استقبال هم شد و آنها پوستر جشنواره را در سایت گذاشتند و ما امیدواریم ظرفیت بالای اعضاء این انجمن در این امر مهم شرکت نماید.
او درباره بین المللی کردن این رویداد هم اظهار داشت: بطور قطع چنین ظرفیتی وجود دارد و به نظرم این رویداد مناسبتی محرم تنها جشنواره ای است که می شود عنوان «جهانی» را به آن اطلاق کرد، چون که حتی بزرگان سیاسی مثل گاندی هم از امام حسین (ع) بعنوان شخصیتی برجسته نام می بردند و این ظرفیت نشان داده است که چنین رویدادی می تواند گسترده شود.
وی یاداور شد: من در تبت که بودم دیدم بودایی ها چه توجهی به عزاداری ماه محرم و شخصیت های برجسته عاشورا دارند. به واسطه مَنش ماه محرم می توان خصلت ها و زیبایی های آنرا به دنیای امروز نشان داد و امیدوارم امکانی باشد تا از سال های آینده این جشنواره را جهانی نماییم و از فیلمسازان دنیا دعوت نماییم تا در آن شرکت نمایند.
این کارگردان در عین حال درباره اینکه این جشنواره بخاطر شرایط کرونا برگزار شده و در سال های آینده چه چشم انداز و نگاهی دارد، اظهار داشت: هنوز چشم انداز گسترده ای برای این رویداد وجود ندارد و من چون از قبل تعاملاتی با این موسسه داشتم به آنها کمک کردم، ولی اینکه در سال های آینده چه می شود را باید بگذاریم زمان بگذرد تا تبیین شود و الان نمی دانیم، چون برپایه موقعیت تصمیم گرفتیم.
در ادامه این نشست رهبر - دبیر جشنواره - هم با اشاره به اینکه «با توجه به انتشار کرونا و به علت اینکه این موسسه تحت اشراف آیت الله سیستانی است و با تاکید ایشان بر فضای مجازی برنامه ریزی برای چنین رویدادی تدارک دیده شد» اظهار داشت: برای نفر اول 5 سکه، نفر دوم 3 سکه، نفر اول دو سکه و نفر چهارم تا دهم یک سکه جایزه درنظر گرفته شده و البته جایزه مردمی هم خواهیم داشت که انتخاب و نمایش فیلم ها با همراهی شرکت نماوا صورت خواهد گرفت.
او آخر شهریور را مهلت ارسال فیلم ها اعلام نمود و اظهار داشت: تا اربعین هیات انتخاب 40 فیلم را می بیند و زمان اختتامیه و تقدیر هم 12 آبان و شب ولادت پیامبر اسلام است که بر مبنای وضعیت کرونا برای چگونگی مراسم اختتامیه تصمیم گیری می شود.




منبع:

1399/06/05
13:46:41
5.0 / 5
1563
تگهای خبر: برنامه , جایزه , جشنواره , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴