دبیر كارگروه ساماندهی مد و لباس كشور در گفت وگو با مهر:

رسانه ها گسست میان متولیان ومردم را پر كنند

رسانه ها گسست میان متولیان ومردم را پر كنند

به گزارش بلك بلاگ سیده مرضیه شفاپور اظهار داشت: پتانسیلی كه از دوران كودكی برای شكل گیری ذائقه سازی وجود دارد را نباید از دست بدهیم. همین طور رسانه ها گسست میان مردم و متولیان مدولباس را باید پُر كنند.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، سیده مرضیه شفاپور در گفت وگوی پیشین اش با خبرنگار مهر درباره وظایف بنیاد ملی مد و لباس گفته بود که طبق قانون مجلس کار ساماندهی «فرهنگی» مد و لباس بر عهده ما است، ذیل کارگروه چند دستگاه باید با ما همکاری کنند وزارت صمت، اتحادیه پوشاک، اصناف، صداوسیما و … باید در کنار ما قرار بگیرند تا به رسالتی که قانون برای ما مشخص کرده، برسیم. وقتی در بازار می بینیم که انواع و اقسام مانتوهای غیرمتعارف عرضه می شود دیگر باید چه کار کرد؟ من حتی بررسی کردم که بیشتر این محصولات از مبادی غیرقانونی با قیمت ارزان وارد کشور می شود. ما با ستاد مبارزه با کالای قاچاق به جهت اینکه که جلوی این واردات گرفته شود رایزنی کردیم. زمانی که جلوی این واردات گرفته شود مردم به سمت پوشش جامعه خودمان سوق پیدا می کنند. اگر دولت ارزی را به پوشاک ایرانی اختصاص دهد تا طراحان دراین زمینه طراحی نمایند و عرضه داشته باشند مطمئن باشید با تخصیص این سوبسید به کالای ایرانی، مردم می توانند آن کالا را خریداری کنند. اتحادیه پوشاک اگر در کنار ما قرار بگیرد و مغازه هایی را که در مرکز شهر است را با قیمت مناسب در اختیار طراحان ما قرار دهد که آنان بتوانند محصولاتشان را در معرض نمایش قرار دهند این کمک بسیاری را خواهدنمود اگر تمام این موارد صورت گیرد ما به هدفمان خواهیم رسید. سیده شفاپور دبیر کارگروه مد و لباس کشور در گفت و گو با خبرگزاری مهر از گسست میان مردم و مسئولان و دوگانگی در پوشش می گوید.
من اعتقاد دارم که ذائقه سازی را از کودکی باید به فرزندان بیاموزیم برای اینکه آنها نسل هایی هستند که باید با ذائقه ایرانی آشنا گردند و با همین ذائقه هم جلو بروند
شفاپور در پاسخ به این پرسش که با توجه به این که هم البته هم ذائقه سازی داریم و هم ذائقه شناسی اما فرق های اساسی این دو در این است که با ذائقه سازی می توان مُد ایرانی و مناسبی که به صورت پیش فرض در اذهان وجود دارد و از آن بعنوان مُد بومی یا ایرانی یاد می کنند، بهره برد! اما تفاوت ذائقه شناسی در این است که طراح یا مسئول سازمان یا ارگانی که در حوزه پوشاک فعالیت می کند به دنبال نیازسنجی مخاطب درصدد این است که آنان چه مُد یا پوشاکی را می پسندند و همان را در اختیارشان قرار دهند و این به صورتی کپی برداری یا تقلید از مُد اروپایی است، من احساس می کنم که مسئولان، متولیان یا هر شخصی که در حوزه مد و لباس فعالیت می کند یک قدم از مخاطبانشان عقب هستند!؟ می گوید: من اعتقاد دارم که ذائقه سازی را از کودکی باید به فرزندان بیاموزیم برای اینکه آنها نسل هایی هستند که باید با ذائقه ایرانی آشنا گردند و با همین ذائقه هم جلو بروند. بیشتر و مامن از زمانی اتفاق می افتاد که بچه ها خودشان را به خوبی می شناسند و دوست دارند لباسی که مدنظرشان است و بر طبق سلیقه خودشان طراحی شده، انتخاب کنند.
او ادامه می دهد: بنیاد ملی مد و لباس از انجمن پوشاک مدارس دراین زمینه حمایت کرده تا لباس مدارس را بر طبق روان شناختی، جامعه شناسی و اقلیمی که کودک و نوجوان در آن زندگی می کنند طراحان به همین دلیل طرح بدهند. یعنی پوشاک کودکان بر طبق سلیقه مدیران مدارس نباشد و بر طبق سلیقه ای باشد که کودکان با آن ارتباط برقرار کنند.
شفاپور درباره بهره گیری سوزن دوزی در لباس ها بیان می کند: همین طور اهتمام داریم از سوزن دوزی که در هر منطقه ای خاستگاه متفاوت و متنوعی دارد. باید کودکان و نوجوانان را با فرهنگی آشنا نماییم که از قدیم وجود داشته و امروزه در حال نابودی است. خوشبختانه انجمن شکل گرفته و حتی طراحان هم بسیار از این حمایت کردند. پتانسیلی که از دوران کودکی برای شکل گیری ذائقه سازی وجود دارد را نباید از دست بدهیم.

دبیر بنیاد مد و لباس یکی از دلیلهای گسست میان مردم و متولیان حوزه مد و لباس را رسانه ها دانست و می گوید: ارتباطی که مردم با مسئولان نمی توانند بگیرند دلایلش بیشتر رسانه ها هستند که همکاری مستمر و قابل قبولی را با بنیاد ملی مد و لباس ندارند. بر فرض مثال اگر صداوسیما در کنار بنیاد ملی مد و لباس قرار بگیرد و در عرصه های مختلف یاری رسان باشد بسیار مؤثر خواهد بود.
ارتباطی که مردم با مسئولان نمی توانند بگیرند دلایلش بیشتر رسانه ها هستند که همکاری مستمر و قابل قبولی را با بنیاد ملی مد و لباس ندارند
شفاپور با اشاره به کارکرد رسانه ای در این عرصه، ادامه می دهد: صداوسیما نقش مؤثری در ترویج و فرهنگ سازی مد ایرانی اسلامی دارد که متأسفانه در این بخش بسیار ضعیف عمل کرده اند یکی از دلیلهای راه نیافتن طرح ها و مُد جشنواره فجر در سطح جامعه این است که کارکرد رسانه ای ندارد. اگر رسانه بعنوان بازوی کمکی در کنار ما قرار گیرد بطور قطع این گونه طرح ها وارد بازار می شود و مردم با آن ارتباط برقرار می کنند و سلایقشان به این سمت خواهد بود. وزارت صمت باید از طراحان ما حمایت مالی داشته باشد و امکانات اولیه را در اختیار آنان قرار دهد. با همکاری و تعامل این سازمان ها و نهادها بطور قطع به افق درستی که مدنظرمان است، خواهیم رسید.
درباره گسست موجود میان متولیان مد و لباس و مردم جامعه و بی کارکرد بودن جشنواره برای عموم مردم می گوید: ما تمام تلاش و اهتمام مان را می نماییم که کارکرد جشنواره عمومی شود و مردم جامعه استفاده تمام و کمال از مد و محصول ارائه شده در جشنواره داشته باشند. زمانی که به طراحان بها دهیم و طراحانی که در قالب قانون حرکت می کنند را دریابیم بطور قطع حوزه مد و لباس ارتقا پیدا می کند و انصافاً طراحانی که طرح ها را ارائه می دهند متناسب با مد ایرانی اسلامی است و ما باید حمایت مادی و معنوی از آنان داشته باشیم تا در این راه پر فراز و نشیب به ما کمک کنند و ما دراین زمینه موفق عمل نماییم، تا طراحان زیرزمینی بساط شان را جمع می کنند.
او ادامه می دهد: هدف ما این است که بعنوان کارگروه مد و لباس کشور فرهنگ سازی درست و دقیقی را ایجاد نماییم و با همکاری و تعامل ارگان هایی همچون وزارت صمت، اتحادیه پوشاک و صنوف دیگر این امر را جلو ببریم، ارگان دولتی باید کنار ما قرار بگیرند. ببینید کارگروه مد و لباس متشکل از چند نهاد و سازمان است که متأسفانه کارکرد کنار هم بودن را نداریم و من وظیفه خودم می دانم که این مساله را سروسامان دهم.



منبع:

1399/05/23
11:57:44
5.0 / 5
1694
تگهای خبر: جشنواره , خرید , رسانه , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵