انتشار فرهنگ دیداری و روش شناسی تحلیل و تصویر

انتشار فرهنگ دیداری و روش شناسی تحلیل و تصویر

بلك بلاگ: كتاب «فرهنگ دیداری و روش شناسی تحلیل و تصویر» منتشر گردید.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، کتاب «فرهنگ دیداری و روش شناسی تحلیل و تصویر» تالیف دکتر مریم کهوند عضو هیئت علمی گروه ارتباط تصویری دانشگاه هنر، در ۱۱۰۰ نسخه و با همکاری نشر یک فکر و انتشارات دانشگاه هنر انتشار یافته است.
در معرفی این کتاب آمده است:
در جامعه ای با تحولات سریع فرهنگی متأثر از خلق بیش از پیش آثار تصویری، آشنایی با حوزه انتقادی فرهنگ دیداری، بمنظور درک بهتر تصاویر در بستر فرهنگ اهمیت فراوانی دارد و زمینه ای برای پاسخ گویی به پرسش های مربوط به معانی و مفاهیم تصویر و چگونگی نمایش تفاوت های فرهنگی بوسیله تصاویر و آثار دیداری پدید می آورد.
کتاب حاضر مطالعه ای درباره چگونگی شکل گیری حوزه تازه تکوین فرهنگ دیداری است و چشم اندازی از این رویکرد تحلیلی و زمینه میان رشته ای در تحلیل و تفسیر آثار تصویری عرضه کرده و با طرح دیدگاه های اندیشمندان این حوزه، به معرفی مهم ترین مفاهیم و چارچوب نظری این حوزه به مثابه نگاهی آکادمیک می پردازد. باتوجه به تازه و نوپا بودن این حوزه مطالعاتی، مباحثه درباره مفاهیم مقدماتی آن که هنوز به زبان فارسی ترجمه نشده اند، خلأ ناشی از فقدان شناخت در این عرصه را تا اندازه ای جبران می کند و همین طور زمینه ای مناسب برای طرح مباحث اصلی این حوزه، یعنی الگوی روش شناختی تحلیل تصاویر هنری فراهم می آورد.
بخش مهمی از مطالب این کتاب به معرفی، تبارشناسی و بررسی مفاهیم نظری مطالعات فرهنگ دیداری اختصاص یافته است و با مقدمه ای درباره فرهنگ بعنوان موضوع اصلی فرهنگ دیداری، مطالعات فرهنگی را بعنوان بستر و خاستگاه اصلی فرهنگ دیداری مورد بررسی قرار می دهد. در این بخش، تاکید بر مفاهیم و اصطلاحاتی همچون چرخش دیداری، تصویر، انگاره، سواد دیداری و معانی آنها از چشم انداز فرهنگ دیداری، به جهت آن که کارکرد فراوانی در متون آن دارد، اجتناب ناپذیر به نظر می آید. تشریح زندگی روزمره، ایدئولوژی، مصرف، میان دیدمان و وانموده بعنوان مؤلفه های مهم در آثار تصویری معاصر و متون نظری مطالعات فرهنگی و فرهنگ دیداری، از مباحث اصلی این بخش از کتاب است. همین طور ادبیات نظری فرهنگ دیداری درباب روش ها و راه کارهای تحلیل مورد بحث قرار می گیرد و زمینه ساز طراحی مدلی ابداعی برای تحلیل دیدمان بعنوان روشی انتقادی در تحلیل گفتمان تصویر می شود. فصل دوم کتاب نیز به معرفی روش شناسی تحلیل دیدمان و راه کارهای عملی آن بعنوان روشی مؤثر برای تحلیل تصویر اختصاص یافته است. در این بخش تلاش می شود تا چگونگی بهره گیری از رویکرد تحلیل انتقادی دیدمان، بعنوان مدلی ساختاری و پویا برای تحلیل تصاویر، تشریح شود. مدل مورد نظر شامل الگویی چندوجهی برای تحلیل دیدمان تصویر است که هم زمان کیفیت تصویر را در ارتباط با سایر خاصیت های آن در زمینه دیداری مورد توجه و تاکید قرار می دهد. استفاده از این الگو در تحلیل تصویر به تبیین مهم ترین معانی فرهنگی، ایدئولوژی ها و باورهایی منجر می شود که بواسطه خلق، انتشار و دریافت تصاویر توسط بینندگان درک می شود. بخش پایانی کتاب به تحلیل نمونه هایی از آثار هنرهای تصویری معاصر ایران اختصاص دارد که برمبنای مدل ارائه شده در این کتاب در سه سطح و سه گستره مورد تحلیل قرار گرفته اند و نمونه های عملی برای روش تحلیل دیدمان به شمار می روند.




منبع:

1399/04/29
17:07:04
5.0 / 5
2233
تگهای خبر: طراحی , فرهنگی , كتاب , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴