یك هنرمند تئاتر مطرح كرد

مستقیم گویی درباره كرونا شورش درآمده

مستقیم گویی درباره كرونا شورش درآمده

به گزارش بلك بلاگ مهدی فرشیدی سپهر اعتقاد دارد مستقیم گویی درباره كرونا در اجراهای تئاتر، شورش درآمده و خوب است به جای پرداختن به این موضوع، به اصل زندگی بپردازیم.


این هنرمند تئاتر که کارهای مستمری در حوزه تئاتر نوجوان دارد، این روزها مشغول طراحی و برنامه ریزی برای اجراهای آنلاین تئاتر است اما می گوید شکل اجرای آنلاینی را که هم اکنون مرسوم شده، نمی پسندد.
وی در گفتگو با ایسنا توضیح داد: هنوز روش مورد نظرم را برای اجرای آنلاین تئاتر پیدا نکرده ام و همچنان مشغول طراحی و درک این فضای اجرایی هستم چونکه ظاهرا کرونا فعلا همراه ماست و باید به دنبال یافتن شیوه های دیگری برای اجرای تئاتر باشیم.
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که شیوه فعلی اجرای آنلاین تئاتر چه نقاط ضعفی دارد، اظهار داشت: اجراهای تک نفره ای که بازیگر رو به دوربین بنشیند، سبب شده تاثیر تئاتر کاهش پیدا کند و من این شیوه را نمی پسندم. همچنانکه معتقدم حتی شیوه فروش بلیت در فضای آنلاین به جهت اینکه مختصر درآمدی نصیب آن هنرمند کند، نیازمند تغییر و بازبینی است.
سپهر که در کارنامه هنری اش اجرای نمایش هایی همانند «پدران» و «عقل صورتی» را دارد، اشاره کرد: برای اجرای اثرگذار آنلاین باید بتوانیم میزانسن هایی متفاوت طراحی نماییم و این نیازمند برنامه ریزی، مطالعه و شناخت درست این فضاست.
او درباره اجرای آنلاین نمایش های چند پرسوناژه نیز اظهار داشت: چنین ایده ای، شدنی است اما همان گونه که توضیح دادم، نیازمند طراحی و برنامه ریزی درستی است.
به باور این هنرمند، آنچه امروزه در فضای آنلاین در حال انجام می باشد، تجربه های اولیه و خامی است که بهتر است بجای تکرار مداوم آنها که همچون آب باریکه ای در این وضعیت است، بر این تجربه ها تامل نماییم.
سپهر درباره ضرورت استفاده از متون نمایشی جدیدی که ویژه فضای آنلاین نوشته شده باشند، اظهار داشت: در اجرای آنلاین هم می توان از متون جدید بهره برد و هم متون قبلی که همیشه در تئاتر اجرا شده اند ولی استفاده از موضوع کرونا و پرداخت مستقیم به آن در اجراهای نمایشی، عمل کردن بی تامل است برای اینکه رسانه های گوناگون از بامداد تا شب به این مساله می پردازند و استفاده از آن در مدیوم تئاتر، عملکرد شتاب زده ما را در پرداخت به یک موضوع اجتماعی نشان می دهد؛ درحالیکه هنوز در دل این وضعیت هستیم و خیلی نمی توانیم به تحلیل آن در چارچوب اثر هنری بپردازیم.
این کارگردان و بازیگر تئاتر اشاره کرد: مستقیم گویی درباره کرونا در تئاتر، شورش درآمده و خوب است بجای پرداختن به این موضوع، به اصل زندگی بپردازیم.
سپهر در عین حال اشاره کرد: در اجرای آنلاین هیچ محدودیتی برای بهره گیری از نمایشنامه های مختلف نمی بینم. اگر کارگردانی میزانسن را بشناسد، می تواند هر متنی را به صورت آنلاین اجرا نماید. حتی اگر آن متن متعلق به شکسپیر، برتولد برشت یا هر نمایشنامه نویس مطرح دیگری باشد.
او افزود: بعضی از متون، ۴۰ شخصیت دارند ولی اگر کارگردانی، کادربندی را بشناسد، می تواند همه اینها را در یک کادر بنشاند همچنانکه تجربه های کارگردانی مانند آنجلوپولوس در سینما، مؤید این نکته است. بدین سبب حتی پروژه های پر جمعیت را هم می توان به شکل آنلاین اجرا کرد و محدودیتی دراین زمینه وجود ندارد.
این مدرس تئاتر که دوره های آموزشی مختلفی را برای گروه سنی نوجوان برگزار کرده است، در آخر درباره برگزاری دوره های آموزشی آنلاین تئاتر به این گروه سنی توضیح داد: نشستن تک نفره و رو به دوربین صحبت کردن، منجر به آموزش تئاتر نمی گردد. ممکنست قدری موجب سرگرمی شود ولی آموزش تئاتر به معنای کار بر بدن، بیان و... فراتر از اینهاست.



1399/02/31
16:29:07
5.0 / 5
2472
تگهای خبر: آموزشی , برنامه , تئاتر , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴