آموزش راه های قطع زنجیره انتقال ویروس كرونا

بازی ایرانی كووید ۱۹ بزودی منتشر می شود

بازی ایرانی كووید ۱۹ بزودی منتشر می شود

به گزارش بلك بلاگ بازار بازی ایران بزودی شاهد حضور بازی اندرویدی جدید و ایرانی كووید ۱۹ در جمع خود خواهد بود.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، شیوع جهانی ویروس كرونا برای كیوان ملك محمدی؛ بازی ساز، تبدیل به انگیزه ای شد تا او طراحی بازی ای با مبحث ویروس كووید ۱۹ را شروع كند. بازی در دست طراحی او كه بزودی منتشر و روانه بازار بازی ایران می شود، بازیكنان را در نقش ویروس كرونا با هدف مبتلا كردن انسان ها فرو می برد. این ویروس سبز رنگ خوشحال و خندان، با درك زنجیره ارتباط انسان ها با یكدیگر همه را آلوده می كند و سد راهش فقط و فقط افرادی هستند كه فاصله اجتماعی را رعایت می كنند و یا ماسك می زنند. به عبارتی به قول ملك محمدی در این بازی جدی آموزشی، كاربر می تواند طی یك بازی شاد و سرگرم كننده، آموزش هایی برای قطع زنجیره انتقال كرونا كسب كند.
بازی «كووید ۱۹» این روزها ۵۰ درصد مراحل توسعه را سپری كرده و طراح و سازنده آن در تلاش است كه تا هفته دیگر این بازی آماده انتشار شود. بازی در ایران توسط استودیو این بازی ساز منتشر می شود و او برای انتشار بازی در بازارهای جهانی با ناشرهای مختلف بین المللی مبحث را مطرح كرده است. به قول كیوان ملك محمدی استقبال اولیه از انتشار جهانی این بازی صورت گرفته و امكان دارد با بررسی شرایط مختلف، از دو راه انتشار بازی توسط ناشر و یا انتشار به صورت مستقل یكی انتخاب گردد.
شروع تولید، همزمان با ایام قرنطینه خانگی
كیوان ملك محمدی؛ بازی ساز كه از كودكی علاقه زیادی به بازی سازی و پویانمایی داشته، برنامه نویسی برای بازی را از سال ۱۳۸۰ به صورت تفننی آغاز كرد و از سال ۱۳۸۸ استودیوی خویش را به صورت رسمی در شهر ارومیه تأسیس كرد. تأسیس این استودیوی بازی سازی در ارومیه، شروع مسیر پیشرفت و موفقیت را از سال ۱۳۹۰ برایش شروع كرد. تولید بازی جدل بر روی سرعت ۱ بعنوان یك بازی موفق در جشنواره های بازی داخلی و خارجی، تولید بیشتر از ۲۵ عنوان بازی در ژانرهای مختلف بخشی از مسیر طی شده وی در این سال ها است.
فكر طراحی بازی كووید ۱۹ و سناریو و گیم پلی آن از حدود یك ماه پیش در ذهن ملك محمدی كلید خورد و اما حجم زیاد كارهای استودیوش به خصوص در روزهای شیوع كرونا، فرصتی برای تولید آن برایش نمی گذاشت. ولی این فرصت سرانجام پیدا شد؛ آنجا كه نگرانی از ابتلاء و انتشار كرونا عملاً همه را خانه نشین كرد و در قرنطینه خانگی فرو برد. فرصت پیش آمده، بهترین زمان برای او بود تا استارت طراحی و تولید بازی كووید ۱۹ را بزند.
ملك محمدی می گوید: علیرغم گذشت هفته ها از شیوع كرونا هنوز هم خیلی ها تصور كاملی از زنجیره انتقال این ویروس ندارند و مثلاً فكر می كنند اگر با دوستان یا اقوام نزدیك رفت و آمد كنند، امكان ابتلاء به این ویروس برایشان وجود ندارد. بسیاری هم هنوز از تاثیر مهم خودشان در شكستن زنجیره انتقال آگاه نیستند. ایده اولیه تولید این بازی از همین جا شروع شد؛ نكته مهم این بود كه ما بتوانیم در چارچوب یك سرگرمی شاداب تصویر واضحی از زنجیره انتقال و نحوه شكستن آن در ذهن مخاطب ایجاد نماییم.
آموزش قطع زنجیره انتقال كرونا به بازیكنان در روند بازی
همه ما طی چند هفته گذشته بارها و بارها از راه فضاهای رسانه ای مختلف در معرض اخبار و اطلاعات آموزشی و بهداشتی در مورد ویروس كرونا و راه های جلوگیری از شیوع آن قرار گرفته ایم اما هنوز، هستند كسانی كه توجهی به این اطلاعات آموزشی و بهداشتی ندارند و می توانند راهی برای شیوع بیشتر این بیماری در جامعه و سخت شدن مسیر قطع زنجیره ابتلاء باشند.
ملك محمدی در طراحی این بازی به این نكته یعنی عدم تأثیرگذاری هشدارهای بهداشتی در مورد ویروس كرونا در بین برخی از مردم به علت تكرار زیاد آن، توجه داشته و طراحی و تولید بازی كووید ۱۹ را برپایه این ایده شكل داده است: ایده دیگر بازی این بود كه بازیكن، بازی را نه از زاویه انسان ها بلكه در نقش ویروس انجام دهد. وقتی بازیكن خودش در نقش ویروس تلاش به مبتلا كردن انسان ها كند، كاملاً متوجه زنجیره ارتباط انسان ها می شود و در جاهایی كه با مساله رعایت فاصله اجتماعی و یا استفاده از ماسك، مواجه می شود به صورت كاملاً ملموس تاثیر فاصله و استفاده از ماسك را در پیشگیری از شیوع بیماری می بیند و متوجه می شود كه چطور یك نفر می تواند سبب شكسته شدن زنجیره انتقال و پیشگیری از سرایت بیماری به صدها نفر شود.
ارائه اطلاعات بهداشتی به بازیكن كووید ۱۹
اینكه در طراحی بازی كووید ۱۹ چقدر به جنبه های آموزشی در مورد كنترل و پیشگیری كرونا در كنار وجه سرگرمی آن توجه شده است، موضوعی است كه این بازی ساز درباره آن می گوید: تمركز خاصی روی برنامه نویسی نحوه حركت ویروس داشته تا حس حركت و جذب شدن به كاراكترها را با استفاده از تكنیك استریچ و اسكواش انیمیشن سازی به صورت بهتری عرضه نماید. در شروع بازی و پس از هر باخت پیامی آموزنده برای یادآوری برخی نكات بهداشتی و آماری به كاربران عرضه می شود تا علاوه بر موضوعی كه گیم پلی در بطن خود دارد به غنای آموزشی بازی هم اضافه شود..
بازی مشابهی با این سناریو و گیم پلی وجود ندارد
ژانر بازی كووید ۱۹ در سبك هایپر كژوال هست و عموم مخاطبان را هدف قرار داده است. اینكه در طراحی این بازی چقدر از نمونه های خارجی ایده گرفته شده است، با عنایت به این كه اخیراً چینی ها بازی Battle of Pathogens را برای مقابله با كرونا تولید كرده اند، سوالی است كه ملك محمدی درباره آن می گوید: تا جایی كه من اطلاع دارم هیچ بازی مشابهی با این سناریو و گیم پلی وجود ندارد و ایده و گیم پلی بازی كاملاً منحصر به فرد است و طراحی انجام شده مختص این بازی است. برنامه نویسی بازی را در موتور یونیتی انجام دادم و تلاش كردم گرافیك و گیم پلی بازی فضایی روان و خوشایند برای كاربران داشته باشد.
به گفته او بازی در عین سادگی، پیچیدگی های فنی خاص خویش را دارد كه این مورد به منحصر به فرد بودن گیم پلی بازی هم كمك كرده است: بعنوان مثال زنجیره تصادفی اتصال انسان ها را شبیه سازی كردم كه در ابتدای بازی انسان ها فاصله نزدیكتری به هم دارند و در ادامه بازی، فاصله انسان ها از هم بیشتر می شود. این روند اشاره به افزایش آگاهی مردم از فاصله گذاری اجتماعی در كنترل شیوع این بیماری دارد و در جایی كه ویروس نتواند راهی برای انتقال از یك شخص به شخص دیگر پیدا كند، نابود می شود.


1399/02/01
14:15:46
5.0 / 5
2901
تگهای خبر: آموزشی , برنامه , جشنواره , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲