كالبدشكافی كرونا از منظر معاون رئیس صداوسیما

كالبدشكافی كرونا از منظر معاون رئیس صداوسیما

بلك بلاگ: معاون امور استان های صداوسیما در یادداشتی با اشاره به شیوع جهانی ویروس كرونا، این بحران جهانی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده است.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی معاونت امور استانها، متن یادداشت علی دارابی به شرح ذیل است:
«ویروس كرونا تابحال بیشتر از ۸۰ هزار نفر در بیشتر از ۶۰ كشور دنیا همچون ایران را مبتلا كرده است. امروز در صدر اخبار جهان «شیوع ویروس كرونا و مقابله كشورها با آن» قرار دارد. درباره این بحران جهانی در قرن بیست ویكم، سؤالات، پرسش ها و نكاتی مطرح است كه اهم آنها عبارت است از:
(یكم)؛ «واقعیت كرونا»: برخی اعتقاد دارند كه كرونا جنگ بیوتروریسم آمریكا مقابل چین است تا اقتصاد دوم جهان را فلج كند. برخی چینی ها را متهم می كنند كه چون از نظر فرهنگی ملتی پنهانكار هستند بیماری كرونا را ابتدا مخفی و چون نتوانسته اند بر آن غلبه كنند مجبور به افشای آن شده اند. روزنامه نیویورك تایمز بر این باور است كه ویروس سارس هم كه مدت های مدیدی جهان را گرفتار خود كرده بود ابتدا در چین شایع شد؛ بدین سبب نظریه كرونا منشأ سیاسی داشته است و نباید آنرا از نوع بیماری های مشترك انسان و دام تلقی نمود و باید در آینده منتظر چنین حوادث مشابهی از طرف آمریكا، چین یا سایر كشورها بود. البته این نگاه بسیار بدبینانه و ضدبشری نسبت به كشورها و قدرت های حاكم بر آنهاست.
(دوم)؛ «كرونا ویروس واقعی»: اكثریت دانشمندان و پزشكان اعتقاد دارند كه «ویروس كرونا» منشأ انسانی و از نوع بیماری های مشترك انسان و دام است كه طاعون، وبا، سارس، آنفلوآنزای خوكی، آنفلوآنزای پرندگان و ابولا نمونه های گذشته آن بوده اند اما به سبب ناشناخته بودن این بیماری، نهفتگی در بدن بیمار و تظاهرات دیرهنگام آن مجموعه حوزه سلامت و پزشكی دنیا همچون چین كه منشأ اصلی آن بوده است، غافل و جامانده اند و صد البته به زودی با كشف واكسن و داروهای مقابله با آن، این ویروس از بین خواهد رفت؛ بااینكه تلفات و هزینه های مادی و انسانی زیادی را برای جهان به بار آورده است.
(سوم)؛ «كرونا و ایران»: در لایه هایی از افكار عمومی كشور این اعتقاد هست كه مسئولان ایرانی از شیوع كرونا باخبر بوده اند اما به خاطر اینكه مشاركت مردم در انتخابات كم نشود آنرا اعلام نكرده اند! و این عده سؤال می كنند آیا مسئولان نمی توانستند به سبب شرایط بحرانی انتخابات را چند ماه به تعویق بیندازند؟ اما واقعیت خلاف این دیدگاه است چونكه اولاً دلیلی برای پنهانكاری نبوده است. وقتی پای سلامت و امنیت مردم كشور در بین است. ثانیاً رسانه ها و بطور اخص صداوسیما پیش از انتخابات «ویروس كرونا و شیوع آن در قم» را اطلاع رسانی كرد و بالاخره آنكه مراكز معتبر نظرسنجی تأثیر منفی كرونا بر عدم حضور مردم در انتخابات را بین ۷ تا ۱۵ درصد پیش بینی كردند. البته «بی اعتمادی» قسمتی از مردم به مسئولان و نظام اطلاع رسانی می تواند منشأ این دیدگاه باشد كه برای علاج آن باید اقدامی در جامعه از طرف مردم و مسئولان و بالعكس صورت گیرد.
(چهارم)؛ «رسانه ها و نقش آنان»: با اطلاع و آگاهی از تاثیرگذاری، جایگاه و نقش رسانه ها در تحولات، رخدادها و بحران هایی كه در هر جامعه روی می دهد همچون ایران، امروزه می توانیم اهمیت رسانه های ملی را بطور اخص در مرجعیت اطلاع رسانی، آموزش، آگاهی بخشی و آرامش بخشی به وضوح درك كنیم؛ حتی در مواردی كه برخی مقامات دولت همچون رئیس جمهوری انتقادها و گلایه هایی از رسانه ملی دارند اما در حوادث و رخدادها چون «حوادث آبان ماه و نیز ویروس فراگیر كرونا» فقط و فقط صداوسیما را مرجع اصلی در حوزه رسانه ها برای اطلاع رسانی می دانند.
از طرف دیگر رسانه های مكتوب، دیداری و شنیداری، الكترونیك، سایت ها، خبرگزاری ها و بطور اخص رسانه های نوین مثل فضای مجازی مسئولیت خطیر و مهمی برعهده دارند. رسانه ها در ایران همه باید خودرا در یك خانواده بزرگ بدانند و در نبرد رسانه ای كه دشمنان مقابل ملت ایران به راه انداخته اند متحد و یكپارچه عمل كنند. در شرایطی كه رسانه های ضدانقلاب چون «من و تو»، «بی بی سی»، شبكه های سلطنت طلب و منافقین به همراه صدای منحوس آمریكا مرتب به دنبال ترس، ایجاد نگرانی و هراس در بین جامعه ایران هستند و به بهانه ویروس كرونا القای ناكارآمدی در كشور، ناامیدی از آینده، ارائه تصویری سیاه و منفی از ایران را در دستور كار دارند باید با احساس مسئولیت خطیر وارد میدان شوند و در این رخداد تاریخی نقش آفرین باشند؛ همه نیك بدانند كه امروز و به خصوص فردای تاریخ ایران درباره «ما و اقداماتی كه انجام داده ایم» به داوری و قضاوت می نشیند.
(پنجم)؛ «مردم»: برای مقابله با ویروس كرونا، «مردم» نقش اول را دارند؛ مردم باید هوشیار، آگاه و متعهدانه و مسوولانه عمل كنند. به شایعات و اخبار كذب اعتنا نكنند و به آن دامن نزنند. به تمامی سفارش ها، مقررات و دستورات حوزه سلامت و پزشكی كشور عمل كنند؛ همچون رعایت بهداشت فردی و جمعی، پرهیز از حضور در اجتماعات و.... اعتماد به مسئولان حوزه سلامت و رسانه برای اطلاع از مسائل در رابطه با ویروس كرونا و عمل به وظایف و انتظاراتی كه از آحاد شهروندان وجود دارد. توكل به خدای بزرگ، توسل به وجود مقدس دوده (علیهما السلام) و بهره گیری از معنویت ماه مبارك رجب برای آرام بخشی و تقویت روحیه و اراده فردی و جمعی را همواره مدنظر داشته باشند.
(ششم)؛ «نخبگان»: وظیفه گروه های مرجع، نخبگان در این بحران بس مهم می باشد. برابر نظرسنجی های معتبر، استادان دانشگاه، پزشكان و فرهنگیان در صدر گروه های مورد وثوق و اعتماد مردم هستند. اینان باید با درك شرایط حساس و خطیر كنونی به وظایف محوله همت گمارند. همین طور حوزه های علمیه و روحانیون نیز وظیفه ای سترگ در شرایط كنونی برعهده دارند. تعطیلی موقت نمازهای جمعه و جماعات، زیارت و... كه همگی امری مستحب هستند و به صورت انفرادی هم می توان برگزار كرد نباید سبب نوعی مقاومت در بعضی روحانیون كشور و متولیان اماكن زیارتی شود. ما همه در آزمون بزرگی در این مقطع تاریخ قرار دهیم. همه باید به سهم خود موفق باشیم. ما ایرانیان می توانیم اگر بخواهیم.»




منبع:

1398/12/11
14:34:16
5.0 / 5
3844
تگهای خبر: رسانه , روزنامه , فرهنگی , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳